Blog

In de blogs blijft een enkel onderwerp blijft onbesproken. We bewandelen meerdere sporen: we vertrekken vanuit concrete probleemstellingen uit de praktijk en geven aan hoe FMCG365, Textile365 en Industry365 daaraan een oplossing geven. Of we behandelen in detail en aan de hand van illustraties een bepaalde functionaliteit van onze oplossingen. Soms is een event of een gebeurtenis aanleiding voor een leuk en vlot ad hoc artikel.

De weg naar succes is met precieze targets geplaveid
10-12-2019

Deze vrolijke parafrase op het bekende ‘De weg naar de hel is met goede voornemens geplaveid’ is minder vrijblijvend dan je zou denken. Een vergissing van een minuut in een gps-locatie en je zit een heel dorp te ver; 1 micron nauwkeurigheid te weinig in je motor en je valt al aan de grens in panne; dezelfde hoeveelheid chili in plaats van kandijsuiker in je recept en iedereen loopt naar de kraan…

Foute uitgangspunten en verkeerde targets leiden in sales en marketing tot ‘collateral damage’ – ongewilde schadelijke effecten. Je mensen worden ontmoedigd of onterecht overmoedig. Zo verlies je de strijd.

Lees meer >

Digitaliseren & cloud: boek je vlucht bij Microsoft

Wat waren de eerste concrete digitaliseringen voor ondernemers? Wellicht Word, Excel en PowerPoint, de veel gebruikte tools in de eerste versies van Microsofts Office. Die eerste stap heeft iedereen gezet. Maar hoe zit het met de volgende stappen? Digitaliseren is vandaag steeds meer ook migreren naar de cloud. Hoe maak je als onderneming met vaak nog papieren administratie die dubbele sprong: naar digitaal en in de cloud? En speelt good old Microsoft verder een rol in de digitaliseringsgolf?

  Lees meer >

Wat als… managers toegeven dat ze niet kunnen plannen
15-11-2019

Stap 1 is vaak de moeilijkste. Toegeven dat je aan rust toe bent; toegeven dat je partner gelijk heeft; inzien dat je niet goed bezig bent…

Stap 1 was ook niet zo vanzelfsprekend voor een veertigtal CEO’s en marketingmanagers van grote bedrijven actief in de fast moving consumer goods.  Telkens ongeveer 20 big shots namen vorig jaar en dit jaar deel aan het jaarlijkse FCMG365-event van Avento. Omdat ze hun planning en rapportering willen verbeteren. Juister gezegd: omdat ze toegeven dat de planning van field activiteiten en de rapportering heel wat beter kunnen.

Lees meer >

“Iedereen op zoek naar digitale boekhouding”
29-10-2019

Iedereen is op zoek naar een digitale boekhouding. Dat is de evidente en tegelijk leerrijke conclusie uit de ontbijtsessie die Avento op 24 september hield. Van kleine KMO tot filiaal van een multinational – ongeveer de uitersten onder de aanwezigen.

Lees meer >

Hoe verknoei je een winkelbezoek? Hoe maak je er een succes van?
04-10-2019

De beste manier om dat te doen is zonder twijfel door de naam van je contact te vergeten. Kort gevolgd door het assortiment en het planogram van de winkel niet te kennen. Je werkt blind, je krijgt zelfs geen display geplaatst. Erger: je bent de hond in het kegelspel en het kost veel tijd om zo’n slechte indruk om te buigen.

Lees meer >

De wereld rond met FMCG365
09-09-2019

Where shall we go? – Wohin geht die Reise – Dove ti porta il viaggio
Dit spel uit de oude doos volstaat al niet meer voor de vergelijking want het blijft beperkt tot Europa. Dan is Risk met zijn wereldkaart en geleidelijke veroveringen een betere vergelijking. Avento heeft met zijn CRM apps – FMCG365, Industry365 en Textile365 – heel wat continenten ‘veroverd’ en zo 4 van de 6 mogelijke Risk-opdrachten vervuld.

Lees meer >

Time with targeted customers = More Money
02-08-2019

‘Time is money’, wordt toegeschreven aan de 18de eeuwse Amerikaanse wetenschapper Benjamin Franklin, de man die voor het eerst elektriciteit beschreef. Dat is lang geleden. Tegenwoordig is bovenstaande titel minstens even juist. Tijd besteed aan de klanten met het grootste potentieel staat gelijk met aanzienlijk hogere opbrengsten. Met deze woorden hebben we elegant het dilemma van het Customer Relations Management (CRM) ingeleid. Er zijn te veel potentieel interessante klanten en te weinig mensen om ze allemaal snel én goed te bedienen.

Lees meer >

Een fieldmedewerker start zijn dag en neemt mee: een rolmeter (2m)
12-07-2019

Een fieldmedewerker start zijn dag en neemt mee: routeplan en wegenkaart, clipboard, pen en een rolmeter (Stanley of ander merk, 2 meter is voldoende). In tijden voor de smartphone zou dit niet gedateerd klinken. En je ziet ze nu soms zelfs nog staan: vertegenwoordigers met clipboard tussen de winkelrekken. Notities maken. Maar als ze de SKU’s tellen of hun meter uithalen, zijn ze toch een beetje op hun hoede om niet op de vingers te worden gekeken (ze zijn er zich misschien van bewust dat ze een beetje wandelende anachronismen zijn).

Lees meer >

Avento krijgt drie voeten aan grond in Frankrijk
11-07-2019

Avento bespeelt met succes de Franse markt. De specialist in mobiel customer relations management (CRM) en digitale transformatie krijgt er meer dan een voet aan de grond. Drie Franse bedrijven – twee multinationals actief in verf en wijn, en een nationale speler in de agro business – doen een beroep op Avento om hun vertegenwoordigers en mensen op het terrein te ondersteunen met de mobiele CRM app FMCG365.  Het nieuws werd ook opgepikt door Made in Mechelen.

Lees meer >