Fearless Leader helpt brouwers in constante ‘War for Attention’

Naambekendheid en veel exposure zorgen voor meer consumptie, omzet, groei… Naambekendheid is bij manier van spreken de levensverzekering voor een bier. “Het is een constant gevecht voor aandacht. Zowel kleine, opkomende brouwerijen als gevestigde namen gebruiken de functionaliteiten van de CRM-app Fearless Leader om hun inspanningen zo precies mogelijk te richten en doseren,” weet Steven De Backer, product manager van de succesvolle app.

Fearless Leader helpt brouwers in constante ‘War for Attention’

Brouwers gebruiken allemaal dezelfde ingrediënten – water, graan, hop en gist – maar elk probeert daar een uniek brouwsel van te maken. De dorstige consument moet overtuigd worden, en dat gebeurt het meest overtuigend door te proeven.

“Het bijzondere aan de biermarkt is dat field medewerkers niet alleen verkooppunten bezoeken, maar ook café’s, plaatsen waar het bier ook geschonken wordt. En dat kunnen ze met 1 app, Fearless Leader die hen in staat stelt al hun taken uit te voeren. Er zijn een tiental brouwers die onze app gebruiken. Dat is veelzeggend,” aldus Steven De Backer. “Door onze jarenlange ervaring in de sector en maatwerk in fast moving consumer goods, zijn we voor CRM fieldwerk de referentie geworden, zeker bij bierbrouwers.”

Assortiment checks & store checks

Het veelzijdige takenpakket van de fieldmedewerkers van deze brouwers omvat onder meer

  • Opnemen bestellingen
  • Uitrollen acties om introducties/merken te ondersteunen met promotiepakketten…
  • Ondersteunen van acties met promo-materiaal zoals stoepborden, parasols, fietsenrekken
  • Analyseren van de prestaties en distilleren van inzichten voor te ondernemen actie
  • Uitvoeren van kwalitatieve en zelfs subjectieve surveys
  • Monitoren van de concurrentie

“Brouwers – groot of klein – checken de resultaten die ze boeken in detail op het terrein. In welke mate heeft een bepaalde actie – bier van de maand bijvoorbeeld – effect gehad? Waar zijn we op de kaart blijven staan? Daarbij wordt rekening gehouden met heel wat factoren: het aantal tapkranen, de aanwezigheid van bepaalde concurrenten… ”

“Tegen wie zijn we aan het vechten? Gouden Carolus?”

“Grotere brouwers gaan daar bijzonder ver in. ‘Tegen wie zijn we hier aan het vechten? Gouden Carolus, moeilijk! Wat kunnen we daar best tegenover stellen?’’ Grotere brouwers werken ook met afname-contracten. Je ziet, dat is vaak een hele legpuzzel. Maar groot of klein: het komt erop neer de informatie te verzamelen die je toelaat op de juiste plaats met de juiste actie of het juiste aanbod uit te pakken.”

Business Intelligence in een heel dynamische omgeving

“Er is de laatste jaren enorm veel aanbod bijgekomen,” aldus Steven, zelf amateur-brouwer zoals volgers van Avento wel weten. “Kleine brouwerijen met streekgebonden biertjes, experimentele brouwsels… Je ziet het meteen als je een grotere drankenshop binnen wandelt. Bovendien hebben die brouwerijen vaak ook extra producten – Brouwerij Wilderen en Het Anker hebben bijvoorbeeld whisky’s, brouwerij Nest een gerstewijn, Chimay heeft zijn kazen…”

“Vanaf het ogenblik dat ze de fase van start-up overleefd hebben, halen brouwerijen in deze complexe en zeer concurrentiële omgeving heel wat voordeel uit het inzetten van Power BI, de business intelligence tool van Microsoft die in Fearless Leader beschikbaar is. Daarmee halen ze het maximale resultaat uit de verzamelde data.”

In het ongeveer uniforme brouwproces van schroten, maischen, klaren, koken, lageren, filteren en op vat of fles trekken (even adem halen) … maken de finesse en het vakmanschap het verschil. En dat is met customer relations management even goed zo. Met dit verschil dat Fearless Leader de brouwers daarbij Artificieel Intelligente en krachtige digitale hulp biedt.