IT… with a dash of summer! Bent u bij?

Was u erbij tijdens ons FMCG365-event “Fearless Planning in Summer with A.I.”? Oeps, da’s jammer. Dan moeten we u toch even bijspijkeren over wat de ongeveer 30 aanwezige decision makers mee kregen. We serveerden hen IT met schwung: Artificial Intelligence in de praktijk omgezet.

Artificial Intelligence in de praktijk omgezet.

A.I. is hot, er worden heel veel dure woorden aan besteed, maar bij Avento zijn we praktisch van aard. En dat moet want een eigen anonieme enquête bij onze FMCG-leaders toonde aan dat het aansturen van de field force veel beter kan: het meten van de workload, planning…. Vaak blijft het improviseren.

To the point

De aanwezigen op het event kregen een demonstratie van volgende functionaliteiten van Avento’s FMCG365:

  • Weather Sales Actions Generator: pas uw Forecast aan en plan de Supply Chain op basis van solide prognoses. Dat is de basis om met succes verkoopacties te coördineren.
  • Resource Schedule Automation: maakt automatisch de planning van uw resources gebaseerd op uit te voeren activiteiten, beschikbaarheid, skillset en andere parameters
  • Territory Workload Calculator: berekent de workload van je field teams rekening houdend met rijtijden, afstanden, duur van de jobs… en laat eenvoudige workload aanpassingen toe op een grafische manier
  • Share of Shelf Calculator: superhandig, u maakt een foto en met een app lijnt u op die foto de te meten schappen of stukken van schappen af. De app rekent het uiteraard zelf uit.

Avento’s FMCG365 is gebaseerd op de industriestandaarden, optimaliseert elke rol binnen uw organisatie en haalt medewerkers van achter hun bureau zodat ze op het terrein dicht bij de klant actie kunnen ondernemen. U leest er in volgende blogs ongetwijfeld meer over.

Werk aan de winkel

Dat er inderdaad werk aan de winkel is blijkt uit volgende vaststellingen uit de enquête:

  • De helft van de respondenten besteden meer dan 3 dagen per maand aan de planning en herplanning van hun field force en de rapportering van field force activities.
  • Op de vraag hoe vaak de workload van de field force gemeten werd, antwoordde een kwart van de respondenten het gewoonweg niet te weten.
  • 80% van de bedrijven meet zijn aanwezigheid in de winkelrekken (share of shelf) manueel, door te tellen….
  • En als gevraagd wordt hoeveel geld consumenten bereid zijn te spenderen aan frisdrank na een tijdje in volle zon gezeten te hebben onderschatten de meeste respondenten het effect van warm weer op de prijs.

Enig idee hoeveel efficiëntiewinst er nog te boeken valt? Misschien niet dadelijk, maar dat er véél verbetering mogelijk staat wel vast.  Neem de eerste stap en leer hier Avento’s FMCG365 kennen.