Dé 4 megatrends voor de FMCG/Retail markt van morgen
Tijdens het Consumer Goods Forum zette Muhtar Kent, voorzitter van Coca-Cola, 4 megatrends op een rijtje waarvan verwacht mag worden dat ze het consumptiegedrag de komende jaren drastisch zullen veranderen.
1. Steden blijven groeien
– 2013: 50% van de wereldbevolking leeft in een stad.
– 2050: tegen dan zal dit nog zeker met 70% stijgen.
Uitdagingen:
– Voorraad en logistiek: een betere samenwerking tussen fabrikanten en distributie is nodig.
– Steden moeten hun infrastructuur moderniseren en aanpassen aan deze bevolkingstoevloed.
2. Steeds verder voortschrijdende vergrijzing
– We leven steeds langer
– Aantal geboortes blijft dalen
– 2045: meer +60j t.o.v. -15j
Uitdagingen:
– Onlinebestellingen en thuisleveringen zullen een enorme opmars maken. Fabrikanten en retailers zullen hierop moeten inspelen
3. Kloof rijkere/armere middenklasse
– Komende 10 jaar zal de middenklasse wereldwijd stijgen.
Uitdagingen:
– Opportuniteiten voor fabrikanten en retailers in groeilanden, maar het zal ook de grondstoffenprijzen onder druk zetten.
– Fabrikanten en retailers zullen rekening moeten houden dat de middenklasse in de VS en EU net armer wordt.
4. Consument bepaalt waar en wanneer hij wil kopen
– Consumenten worden steeds veeleisender t.o.v. merken en distributeurs.
– Mobiele revolutie laat consumenten toe om in de winkel te vergelijken met concurrenten
– Bestellingen: Online of via smartphone/tablet stijgen dagelijks
Uitdagingen:
– Fabrikanten en distributie hebben meer dan ooit nood aan real-time inzichten om onmiddellijk op het koopgedrag van de consument in te spelen.
– Digitale communicatie is cruciaal om de conversatie van klanten in goede banen te leiden.