Dé 4 megatrends voor de FMCG/Retail markt van morgen

Tijdens het Consumer Goods Forum zette Muhtar Kent, voorzitter van Coca-Cola, 4 megatrends op een rijtje waarvan verwacht mag worden dat ze het consumptiegedrag de komende jaren drastisch zullen veranderen.

1. Steden blijven groeien

– 2013: 50% van de wereldbevolking leeft in een stad.

– 2050: tegen dan zal dit nog zeker met 70% stijgen.

Uitdagingen:

– Voorraad en logistiek: een betere samenwerking tussen fabrikanten en distributie is nodig.
– Steden moeten hun infrastructuur moderniseren en aanpassen aan deze bevolkingstoevloed.

2. Steeds verder voortschrijdende vergrijzing

– We leven steeds langer
– Aantal geboortes blijft dalen

– 2045: meer +60j t.o.v. -15j

Uitdagingen:

– Onlinebestellingen en thuisleveringen zullen een enorme opmars maken. Fabrikanten en retailers zullen hierop moeten inspelen

3. Kloof rijkere/armere middenklasse

– Komende 10 jaar zal de middenklasse wereldwijd stijgen.

Uitdagingen:

– Opportuniteiten voor fabrikanten en retailers in groeilanden, maar het zal ook de grondstoffenprijzen onder druk zetten.
– Fabrikanten en retailers zullen rekening moeten houden dat de middenklasse in de VS en EU net armer wordt.

4. Consument bepaalt waar en wanneer hij wil kopen

– Consumenten worden steeds veeleisender t.o.v. merken en distributeurs.

– Mobiele revolutie laat consumenten toe om in de winkel te vergelijken met concurrenten

– Bestellingen: Online of via smartphone/tablet stijgen dagelijks

Uitdagingen:

– Fabrikanten en distributie hebben meer dan ooit nood aan real-time inzichten om onmiddellijk op het koopgedrag van de consument in te spelen.

– Digitale communicatie is cruciaal om de conversatie van klanten in goede banen te leiden.