‘War of the Shelves’ – Het corona-effect in de retail volgens topspelers

De oorlog om de beste plekjes in de winkelrekken, dat is de war of the shelves. Dat is waar alles nu om draait, zo blijkt uit de reacties van de aanwezigen van Avento’s roundtable van Fearless Leader-gebruikers, dat is de mobiele CRM-app van Avento. Zoals gebruikelijk was het kruim uit de leidende bedrijven in de fast moving consumer goods aanwezig.

‘War of the Shelves’ – Het corona-effect in de retail volgens topspelers

“We dramatiseren het echt niet, dit is wel wat alle aanwezigen op onze roundtable bevestigen: alle inspanningen van producenten in de fast moving consumer goods zijn exclusief gefocust op de positionering in de winkels,” aldus Chantal Roobrouck, Business Development Manager van Avento. Die ‘War of the Shelves’ als vette knipoog naar het legendarische ‘War of the Worlds’ – een radiohoorspel over een invasie van Marsmannetjes waarmee Orson Welles paniek zaaide in de States –  is zeker op zijn plaats.

Totaal andere tijden

“Het afzetkanaal van de horeca valt voor sommige spelers zo goed als volledig weg. Alle producenten zetten nu in op de retail. En in de retail heb je te maken met gehaaste, soms zelfs angstige consumenten die veel minder tijd spenderen in een winkel en snel kiezen uit producten die in hun gezichtsveld opduiken. Het is dus meer nog dan anders super belangrijk dat je producten juist gepositioneerd staan in de rekken. Het is echt drummen,” aldus Chantal.

Tot vier keer per jaar assortiment wijzigen

Niet alleen moeten die producten op de beste plaats staan. Ook de juiste samenstelling van het assortiment, is cruciaal. Chantal: “Sommige producenten passen tot vier keer per jaar het assortiment aan, in functie van nieuwe lanceringen, de seizoenen… Dat gaat om tientallen tot meer dan 100 items. Hoe sneller je die in functie van nieuwe omstandigheden juist op de plank hebt, hoe groter je verkoop. Goed ‘assortment management’ maakt in tijden van verhevigde concurrentie ook het verschil.”

Gewapend met de Fearless Leader

Dat zijn twee interessante premissen. Maar wat is de rol van Fearless Leader hierin, Chantal?

“Goede Store checks zijn nu meer dan ooit van belang. Fearless Leader is perfect uitgerust om goede en efficiënte POS-bezoeken uit te voeren. Fearless Leader geeft je voor het assortiment alle relevante data precies op maat van het specifieke POS, geeft je een volledige historiek van vorige store checks… Je  krijgt een 360° beeld, met zelfs zicht op aankomende acties. Gewapend met correcte informatie, kan de field medewerker vervolgens kwalitatieve tijd spenderen met de lokale verantwoordelijke om de product-positionering scherp te stellen.”

“Fearless Leader stelt het management ook in staat om snel actie te ondernemen. Worden er nieuwe campagnes opgezet, dan kan het management die campagne via Fearless Leader naar de field medewerkers uitrollen zodanig dat bij het eerstvolgende winkelbezoek al concreet actie kan ondernomen worden. De deelnemers aan onze roundtable zijn het er over eens dat je als onderneming met Fearless Leader goed gewapend aan de strijd komt,” besluit Chantal.