Waarom u zich beter wel het hoofd breekt over AI

Artificial Intelligence (AI) was in 2001 een matig scorende sci-fi prent van Steven Spielberg met onder meer Jude Law in een hoofdrol. AI is al lang geen science fiction meer.

Volgens het onderzoeksinstituut Gartner zal dit jaar al ongeveer 20 procent van alle beleidsbepalende data ‘automatisch’ worden gegenereerd, zonder menselijke tussenkomst. Er is reeds veel cijfermateriaal aanwezig dat de snelgroeiende impact van AI illustreert. Interessant voor marketeers is een onderzoek dat in 2017 in samenwerking met Deloitte Digital werd uitgevoerd: liefst 58 procent van de Chief Marketing Offices wereldwijd denkt dat ondernemingen binnen amper vijf jaar echt competitief moeten zijn op het vlak van AI om succesvol te blijven.

Waarom u zich beter wel het hoofd breekt over AI

We zien AI overigens aan het werk in het dagelijkse leven: je smartphone ontgrendelen via gezichtsherkenning, leuke apps die voorwerpen voor de lens van je telefoon bijna foutloos benoemen, zelfrijdende auto’s…

Algoritmische organisaties

Maar is het een optie om nog vijf jaar te wachten vooraleer de eerste stappen te zetten in AI? We denken het niet. U zou een belangrijke trein missen. Technologische innovaties hebben altijd nieuwe mogelijkheden gecreëerd op het vlak van marketing. Samen met de komst van de TV ontstond grootschalige advertising, het internet en de mobiele revolutie zorgden voor de doorbraak van kleinschaligere targeting en het gebruik van de context. Op een even ingrijpende wijze zal AI de interactie van consumenten met informatie, merken en diensten beïnvloeden. Dat proces is volop aan de gang.

Er zullen ook ‘algoritmische organisaties’ kunnen ontstaan, waar algoritmes op basis van verzamelde data voor bedrijfsprocessen beslissingen gaan nemen. De digitale butlers komen dus niet alleen in de huiskamer, maar ook in de ‘boardroom’.

R2-D2

De terreinen waar het snelst winst valt te boeken met AI zijn uitgerekend marketing en klantenservice. AI-marketingtools zullen vertegenwoordigers en marketeers in staat stellen om snel grote hoeveelheden data te interpreteren, om relevantere acties te ondernemen en een stuk productiever te werken.

Op het gebied van Customer Relationship Management zal AI nieuwe programma’s in staat stellen ‘menselijke’ taken uit te voeren. Een emotionele analyse van verbale communicatie, die de stemming van een klant herkent bijvoorbeeld. Of robots die autonoom, zoals R2-D2 in Star Wars, klanten verder helpen in winkels…. Het is bij manier van spreken voor morgen.

Ben je benieuwd naar de mogelijkheden van CRM-tools van morgen? Schrijf je dan in voor het B2B FMCG365-event van Avento: ‘Fearless planning in summer with A.I. op 29 mei in de offices van Microsoft Belgium.