Meer verkopen dankzij een performant CRM-systeem?

Een Customer Relationship Management-systeem helpt je om op een pro-actieve wijze je relaties te beheren. De sleutel zit in de captatie van cruciale statische en dynamische commerciële gegevens. Een CRM laat je toe je relaties te segmenteren om vervolgens gerichte acties per segment uit te voeren en op te volgen. Het CRM-systeem is de motor om nieuwe klanten aan te werven en je omzet bij bestaande klanten te vergroten. En ook je service na verkoop is gebaat bij een performant CRM-systeem.

Meer verkopen dankzij een performant CRM-systeem?

Van lead naar nieuwe klant met een CRM-systeem

Om je marktaandeel te vergroten in een competitieve omgeving is het essentieel dat je sterke leads genereert en nauwgezet kwalificeert. Dit proces van “lead-nurturing” kan je perfect beheren en zelfs gedeeltelijk automatiseren met een CRM-systeem. Het CRM-systeem helpt je door relevante informatie te verzamelen tijdens het ‘acquisitie-proces’ en je leads te segmenteren volgens business-specifieke parameters. Je marketing- en salesteam kan haar acties afstemmen op de meest veelbelovende leads en het effect nauwgezet opvolgen totdat de lead tot klant is geconverteerd.

Je business-aandeel bij bestaande klanten optimaliseren met een CRM-systeem

De grootste ‘return on effort’ zit veelal in het verder exploiteren van het potentieel bij je bestaande klanten. Laat je CRM-systeem identificeren welke producten of services potentiële ‘high runners’ zijn door het koopgedrag van je klanten te vergelijken binnen een bepaald segment. Je CRM-systeem begeleidt je bovendien bij het balanceren van je marketing- en salesacties in functie van volume en klantwinstgevendheid. Voor deze identificatie baseert het CRM-systeem zich op al je voorgaande gelogde interacties met je klanten.

Je dienst na verkoop verbeteren met een CRM-systeem

Door CRM op een juiste manier in te zetten, kun je ook je dienst na verkoop verbeteren. Beheer maintenance & repair-activiteiten of volledige servicecontracten van je klanten in CRM en geef ze een proactieve indruk door precies in te spelen op hun servicebehoeften. Is een klant niet tevreden over je product of dienst en maakt hij daar melding van via een klantentevredenheidsonderzoek of via de sociale media? Ook dat brengt je CRM in kaart zodat je gepast kunt handelen. Je dienst na verkoop kan zo heel kort op de bal spelen. Daarmee vergroot uiteraard de klantentevredenheid, de belangrijkste parameter voor repetitieve verkoop.