LinkedIn voor u aan het werk op 7 manieren

LinkedIn is een fantastische tool als je het voor de goede doeleinden gebruikt. Niet iedereen maakt er gebruik van. Hier zijn 7 tips om meerwaarden te creëren voor je moeite.

LinkedIn voor u aan het werk op 7 manieren

1. Bepaal je doel

LinkedIn is een hulpmiddel en net als alle instrumenten moet het tot een specifiek doel leiden. Als je niet weet wat je probeert te bereiken, dan is de tool nutteloos. Je moet het gebruiken en sturen. Bepaal of uw netwerk in uw branche wil uitbreiden of daarbuiten. Bent u op zoek naar een nieuwe loopbaan of het creëren van nieuwe business? Of opzoek naar mentors of de juiste doelgroep?

Het is geen enkel probleem om dit alles te willen, maar hoe meer je je richt op uw inspanningen, hoe makkelijker het zal zijn om een specifieke en succesvolle return te krijgen.

2. Verfijn je profiel

Zou je tijdens een salesmeeting aan je klant vertellen dat je een nieuwe job zoekt? Zeker niet, tenzij je de klant wil laten geloven dat ze geen vertrouwen in je werkgever moeten hebben en je je werkgever zal verlaten. Dit is een voorbeeld van de dubbelzinnigheid die er in elke profiel met sollicitatie bestaat. Je profiel is openbaar en dient in de lijn te liggen van het bedrijf waarvoor je werkt. Je achtergrond en ervaringen moeten er toe lijden dat bezoekers vertrouwen en interesse in jou en je werkgever krijgen..

Het moet dus kort, aantrekkelijk en to-the-point zijn! Vergeet niet dat je profiel voor vele bezoekers een eerste indruk geeft.

3. Kies Groepen die er toe doen

Er zijn drie goede redenen om je aan een groep aan te sluiten.

Ten eerste, in contact blijven met collega’s, ex-collega’s, vrienden, studenten, …

Ten tweede, om op de hoogte te blijven en te leren over bepaalde onderwerpen. Dit kan zowel academisch, sociaal, als economisch zijn.

Ten slotte, op de hoogte blijven van events in een bepaalde industrie, regio.

Deelnemen aan een groep, in de hoop om je services te verkopen zal voor vele leden als tijdsverlies worden ervaren.

Er kunnen interessante discussies en info ontstaan die je wijzer zullen maken maar in elke groep zijn er leden die informatie posten om maar wat te posten…

Het kost veel tijd en moeite om door de nutteloze informatie de nuttige discussies te vinden, dus spendeer hier niet te veel tijd aan.

Selecteer werkelijk relevante groepen, plan een moment in om bv. maximaal 20 minuten van je tijd, om aan nuttige discussies deel te nemen of op te starten natuurlijk…

4. Gebruik je netwerk

Het is niet omdat je op LinkedIn meer dan 500+ connecties hebt dat je een netwerker bent.

Goed netwerken gaat nog steeds om persoonlijk contact, maar LinkedIn kan hierin een geweldig hulpmiddel zijn.

Bezoek het profiel van je afspraak en kies binnen zijn netwerk 2 personen uit die u graag zou ontmoeten. Vertel hem dit en vraag of hij dit voor u kan regelen. Je zou verbaasd zijn hoe leuk mensen het vinden dat je hun profiel bezocht alsook de personen die je zou willen ontmoeten… (let wel: het kan natuurlijk ook zijn dat ze gelinkt zijn maar ze elkaar niet echt hebben ontmoet).

Je kan tevens je gesprekpartners vragen of zij interesse hebben in iemand van je netwerk en laat zeker iets weten als het wat heeft opgeleverd.

5. Graaf diep in je Connecties

Hou het aantal nuttige interacties met je connecties in het oog. Identificeer elke week 5 connecties uit je lijst die je een meerwaarde kunnen bieden en stuur ze een kort persoonlijk berichtje om elkaar te contacteren.

Zoek naar manieren om hen meerwaarde te bieden en doe wat netwerkers goed in zijn, verbinden en wederzijds voordeel bieden.

6. Personalizeer alles

Iedereen heeft het druk. Het is leuk dat LinkedIn auto-zin interacties aanbiedt maar deze functies zorgen ervoor dat het nooit persoonlijk is en u geen meerwaarde kan bieden.

Wanneer u een connectie aanvraagt, stuur een persoonlijk bericht dat hen interessant lijkt om met u een connectie aan te gaan. Bekijk alvast eerst hun profiel zodat je de juiste tekst kan sturen die hun interesse zal wekken om met u te connecteren. Doe dit ook voor personen waarmee u wil connecteren, stuur hen een bericht terug om hen te danken, en bekijk zeker hun profiel zodat je kan meegeven wat je voor hen misschien kan betekenen.

7. Wees genereus met je interacties

Het voordeel van sociale media is dat het meer dan ooit gemakkelijk is om connecties te leggen. Het nadeel is echter dat marketeers deze kanalen gebruiken om veel lawaai te maken maar weinig meerwaarde bieden. Wees geen spammer!

Deel informatie die echt meerwaarde aan uw connecties bieden. Stel jezelf steeds de vraag “Zou ik deze informatie als interessant, leerrijk beschouwen?” Indien niet, post het niet!

Wees een gever in de gemeenschap. Spam niet. Deel informatie die echt waarde heeft.

Bouw een beheersbaar netwerk uit die je kan onderhouden en waar je meerwaarde kan bieden. De voordelen komen gegarandeerd terug!