Hoe maakt u vrienden van sales en marketing?

Dankzij mobiel CRM kunt u: effectiever verkopen, heeft u een betere marketing en kunt u klanten opvolgen via het kanaal van hun keuze. Een intelligent customer engagement-systeem, waarop alle teams kunnen samenwerken, is hierbij cruciaal. Maar hoe verzoent u de uiteenlopende noden van sales en marketing?

Cheerful business team stacking hands and smiling, teamwork and success concept, hands close up

De frustraties van sales en marketing

Uw verkopers verliezen veel tijd aan activiteiten die niet met verkoop te maken hebben, zoals  slecht-gekwalificeerde leads opvolgen, evenementen mee helpen organiseren, administratieve rompslomp, enzovoort. Veel van deze frustraties kunt u met een goed CRM-systeem uit de wereld helpen. Zorg ervoor dat ook marketing in functie van sales de klantengegevens aanvult en van de nodige informatie voorziet.

Marketeers zijn dan weer minder bezig met verkopen, maar willen een betrouwbaar merk uitbouwen. Zij willen de klanten benaderen en van dienst zijn op alle mogelijke kanalen, maar kunnen onmogelijk bijhouden wie zich waar in de koopcyclus bevindt. Zij kunnen daarvoor hulp gebruiken van uw salesteam.

Zorg ervoor dat sales ook in functie van marketing leert denken en leads op een correcte manier doorgeeft, zodat uw teams de juiste informatie tot bij de juiste (potentiële) klant kunnen loodsen. Beter afstemmen tussen sales en marketing kan bijvoorbeeld ook door gebruik te maken van de nieuwe ‘smart lists’ voor mailings. Beide teams werken samen aan een dynamische lijst en bepalen zo welke informatie bij welke klant terechtkomt.

Care everywhere

Eens marketing en sales op dezelfde golflengte zitten wat het CRM-systeem betreft, kunt u aan de slag met uniformere data. Vermijd zoveel mogelijk vrije input, zodat u rijkere conclusies kunt trekken en er minder variabelen zijn. Zo kunt u uw marktstrategie objectief bijsturen.

Ook sales en marketing zelf zijn gebaat bij een uniform systeem: beide teams krijgen een vollediger beeld van elke klant, zijn plaats in de koopcyclus en het beste kanaal om hem of haar te benaderen.

Wilt u sales en marketing op dezelfde golflengte krijgen? Wij vertellen u graag hoe dat kan!