Hoe disruptie ook technologiebedrijven raakt

Met spreekt zowel in de FMCG-, retail- en heel wat andere sectoren vaak over disruptie, maar uiteraard ontsnappen ook technologiebedrijven er zelf niet aan. Heel wat technologiespelers zitten dan ook zelf in een transformatieproces waar de traditionele verschillen tussen bijvoorbeeld hard- en softwarebedrijven compleet vervagen.

Hoe disruptie ook technologiebedrijven raakt

Hoe groter het aanbod, hoe groter het marktpotentieel

Microsoft is een goed voorbeeld van de bovenstaande stelling. Ooit synoniem voor software bouwt het nu wereldwijd datacenters en is het bedrijf ondertussen een speler van formaat in deze markt. Een switch waar het bedrijf gezien de veranderende klantenverwachtingen niet omheen kon.

De diensten staan centraal

Bedrijven hechten in hun bedrijfsvoering minder en minder belang aan hard- en software, tegenwoordig staat de dienstverlening centraal. Flexibiliteit en compliancy vormen de focus en heel wat bedrijven zoeken daar hun weg in. Platformen als Azure, Office 365 en AWS spelen hier gretig op in. Te herzien: Avento is geen platform.Bedrijven zijn immers op zoek naar infrastructure-as-a-service of platform-as-a-service providers die hard- en software naadloos aan elkaar breien en zo ook de cloud aan (on-premise) legacy koppelen.Klanten verwachten één overzichtelijke tool en dashboard in hun hele infrastructuur en bedrijfsvoering, zodat ze hun bedrijfsvoering kunnen optimaliseren.

Nieuwe technologie zorgt voor een versnelling

Recente technologieën zoals NFV (Network Functions Virtualization) spelen hierin een prominente rol. Met deze technologie kan je allerlei netwerkfuncties, zoals een firewall tegen ongeoorloofde toegang of het versnellen van dataverkeer als software, op standaard hardware installeren en aanbieden aan klanten. Vroeger was hier aparte hardware voor nodig.

De voordelen hiervan? Een snellere inzet van diensten doordat je geen aparte hardware meer moet installeren, lagere kosten door het gebruik van standaard hardware en meer flexibiliteit door modulaire inzetbaarheid van de verschillende gevirtualiseerde functionaliteiten. Bovendien komt ook serverless ontwikkelen binnen handbereik.

Dienstverlening is key

De tijd dat klanten zich lieten leiden door hardware lijkt nu echt wel voorbij, de dienstverlening van de leveranciers staat centraal. Servitization is de term die hier aan gegeven wordt. Klanten willen meer en meer een dienst afnemen en het resultaat er van zien, hoe de leverancier het achter de schermen regelt en technisch uitwerkt is nauwelijks van belang. Beschikbaarheid, veiligheid en continuïteit zijn prioritair.

Avento is er klaar voor

In heel deze servitization beweging speelt Avento als pionier en technologisch innovatieve partner een vooruitstrevende rol. Meer nog, om dit te onderstrepen pakt Avento op dinsdag 6 juni uit met een event rond innovatie & mobiele CRM-systemen in FMCG- & retail. Prominente sprekers zullen er hun licht laten schijnen over de nieuwe mogelijkheden en trends en de laatste nieuwe toepassingen worden er voorgesteld. Interesse? Blokkeer dat datum alvast in je agenda of je schrijf je alvast in voor onze nieuwsbrief, zo blijft je verder op de hoogte over dit event.

Wens je meer te weten over wat Avento voor je kan betekenen, aarzel dan niet contact op te nemen of vraag een demo aan!