Geïntegreerd Assortment Management: De motor voor efficiënte marketing

Field medewerkers in de sector van de fast moving consumer goods ontgroeien stilaan de Excel-files. Steeds vaker zijn ze uitgerust met Fearless Leader, de mobiele CRM-app van Avento. . De motor van Fearless Leader krijgt er nog enkele PK’s bij want de mogelijkheden van Fearless Leader voor Assortment Management worden nog uitgebreid. “Duidelijk een schot in de roos”, aldus Steven De Backer van Avento.

Geïntegreerd Assortment Management: De motor voor efficiënte marketing

Dat bleek uit de positieve reacties van leidende bedrijven in de fast moving consumer goods die aanwezig waren op Avento’s roundtable van Fearless Leader-gebruikers.”

“Die zeer uitgebreide mogelijkheden voor Assortment Management vormen in feite het hart van de app. Dat framework was aanwezig maar wordt de laatste tijd door meer en meer gebruikers ten volle benut,” aldus Steven. Hij ontwaart twee signalen vanuit de markt.

1. De digitale ketting wordt langer en langer

Steven De Backer: “Per individueel product – Gouden Carolus Tripel bijvoorbeeld – zijn er in het Assortment Management voor een bepaald type winkelpunt (POS) al vlug 5 of meer verschillende ‘lijnen’: los flesje, sixpack, bak… Met telkens de verschillende functies: bestellen, leveren, store check. Die uitgebreide mogelijkheden om in detail te gaan, worden steeds vaker ook volledig benut. Fearless Leader wordt gebruikt door een aantal klanten die internationaal werken. Die hebben massa’s verschillende assortimenten en moeten dus gedetailleerd te werk gaan. Fearless Leader is bovendien uitgerust om met de specifieke winkelcodes te werken – dat zijn codes die door de producent zijn aangebracht om het de retailer gemakkelijker te maken.”

“Je ziet zo dat de digitale ketting langer en langer wordt. De mogelijkheden voor Assortment Management van Fearless Leader ondersteunen die digitale transformatie. Want vergeet niet: Alle detail-informatie die via Assortment Management wordt verzameld, zit meteen ook in het ERP en in de backoffice van de producent. Er is geen tussenstap of vertaalslag meer nodig!”

2. Nieuwe features van Fearless Leader enthousiast onthaald

Ook in de andere richting – naar de winkelvloer toe – reikt de digitale ketting verder.

Steven De Backer: “We hebben de functionaliteit voor introducties en uitfazering verfijnd én gedigitaliseerd. De introductie van een nieuw product over de talloze assortimenten kon wel wat manuele invoer vereisen. Dat is nu in enkele kliks gebeurd en in een duidelijk venster in de app te overzien.”

“Ook het uitfazeren werd verfijnd. Een stop betekende vroeger een volledige stop. Nu is het mogelijk de bestelling voor een bepaald product stop te zetten, maar het wel nog te registreren bij store checks. En ook de manier waarop nog aanwezige voorraad van een stopgezet product wordt geregistreerd kan worden verfijnd. Opnieuw: dit is allemaal in real time geïntegreerd met het ERP-systeem en de backoffice.”

“Het uitgebreide Assortment Management van Fearless Leader levert zonder twijfel betere data op, bespaart manueel werk en vergroot het comfort van de field medewerkers,” besluit Steven.