Fearless brewing

“Ik help bier verkopen, hou van bier en brouw bier. Bijzonder bier!”     

Van de marketing voor een brouwerij naar een gespecialiseerde app en nu ook echt naar de brouwketels. Dat is het parcours van Steven De Backer, product manager van Avento Fearless Leader. “Ik heb een professioneel verleden in de marketing van bier en ben nu al enkele jaren actief met de voortdurende verbetering van Avento Fearless Leader, de CRM die populair is bij heel wat gekende brouwers. Ik dacht dus: laat ik het zelf eens in de praktijk uitproberen: een excellent bier maken. Want dat is wat alle brouwers zeggen: mijn bier is ánders, beter… Wel, ik ga ook een bijzonder bier brouwen.”

Een bierliefhebber in hart en nieren. Volg hier Stevens brouwavontuur.

Fearless brewing.

Fearless brewing

“Het is rustgevend, avontuurlijk én spannend”

Steven De Backer is in 2019 begonnen aan zijn brouwavontuur: “Eerst met een brouwsiroop, daarna met brouwkits die afgewogen ingrediënten bevatten. Er kruipt aardig wat tijd in het maischen van de mout, filteren van de mout tot wort, toevoegen van hop…. Dat is rustgevend maar tegelijk ook avontuurlijk en spannend. Als je na een week het brouwsel op fles trekt, begint de nieuwsgierigheid te kriebelen, maar dan moet je nog 3 weken wachten. En je moet hygiënisch werken om een besmetting te vermijden – dat ruik je zo – want dan kun je alles tot de laatste druppel weggooien”.

Heeft Steven het geduld? Is het gelukt? Kijk uit naar het vervolg van zijn brouwavontuur.

 

Fearless brewing

“Meer of minder water? Meer hop? Meer gist?”

Steven heeft als product manager van Avento Fearless Leader uiteraard het geduld om de gisting van een biertje af te wachten en zelfs ook om iets gedurfder tewerk te gaan. “Ik heb de brouwkits met afgewogen ingrediënten achter me gelaten en ben beginnen experimenteren. Daarvoor heb ik heel wat gelezen en brouwformules voor kleur, helderheid en smaak opgezocht. Meer of minder water, hop en gist…Dat levert telkens unieke brouwsels op. Er zijn hobbybrouwers die voor zichzelf telkens 50 tot 70 liter maken. Ik hield het bij brouwsels van 8 liter. Zo heb ik er ettelijke geslaagde gemaakt. En gesmaakt.”

Maar is Steven daar echt wijzer van geworden. Lees het vervolg van zijn brouwavontuur

 

Fearless brewing

“Ik heb geen concurrentie maar hou wel de markt in de gaten”

Concurrentie heeft Steven als thuisbrouwer niet. Maar met zijn bier- en nu ook actieve brouwervaring kijkt hij wel anders naar het aanbod. “Ik ben altijd een grote bierliefhebber geweest en nu nog probeer ik van alles uit. In de wereld van de speciaalbieren zie je elke week wel nieuwigheden. Soms denk ik, als ik een nieuw biertje proef: ‘Vreemd dat dit het heeft gehaald en op de markt is gebracht’. Nu ik het brouwproces een beetje ken, weet ik hoe je er verbeteringen in aanbrengt. Maar misschien heeft mijn persoonlijk smaak er iets mee te maken. Ik ben namelijk fan van sterk en blond, genre tripelbieren.”

Wat is uiteindelijk zijn beste brouwsel geworden? Je komt het te weten in het vervolg van zijn brouwavontuur.

 

Fearless brewing

“De stap naar de markt met een ‘marktonderzoekje’ en herkenbaar imago”

“Ik zit in het jeugdbestuur van voetbalclub KFC Molenzonen Hallaar in Heist-op-den-Berg. Ze spelen in groen en rood. Maar omdat we door corona geen feestje konden organiseren voor het 80-jarige bestaan en zo inkomsten zijn misgelopen, kwam ik met het idee een eigen clubbier te brouwen. Dus hebben we in kleine kring enkele recepten getest. Uiteindelijk hebben we een amberkleurig en een blond – licht troebel- biertje weerhouden. Die blonde is een tripel, ‘Molenzonen Groen’ genaamd, met groen etiket. Bij de rode ‘Molenzonen Rood’ is wat aardbeismaak toegevoegd. Et voilà. Ze staan op de kaart van de kantine.”

Gaat dat zomaar? Een eigen biertje uitbrengen. Steven legt het volgende keer uit.