Een fieldmedewerker start zijn dag en neemt mee: een rolmeter (2m)

Een fieldmedewerker start zijn dag en neemt mee: routeplan en wegenkaart, clipboard, pen en een rolmeter (Stanley of ander merk, 2 meter is voldoende). In tijden voor de smartphone zou dit niet gedateerd klinken. En je ziet ze nu soms zelfs nog staan: vertegenwoordigers met clipboard tussen de winkelrekken. Notities maken. Maar als ze de SKU’s tellen of hun meter uithalen, zijn ze toch een beetje op hun hoede om niet op de vingers te worden gekeken (ze zijn er zich misschien van bewust dat ze een beetje wandelende anachronismen zijn).

Een fieldmedewerker start zijn dag en neemt mee: een rolmeter (2m)

Anachronisme?

Op de vraag ‘Welke KPI het belangrijkste is’ antwoordde de ruime meerderheid – 70% van de respondenten: ‘share of shelf m2 vs. de competitie per productcategorie. Het ‘aantal out of stocks per assortiment’ en het ‘aantal facings per product’ waren voor de anderen de belangrijkste KPI’s. Dat bleek uit het FMCG-event waar CEO’s, sales- en marketingmanagers van grote FMCG-bedrijven aan deelgenomen hebben. Wie zijn wij om hun antwoorden een anachronisme te noemen?

In het tijdperk van de smartphone….

Start een fieldmedewerker zijn dag en neemt mee: zijn smartphone of tablet. Die is uitgerust met de mobiele CRM app FMCG365. En dus met een Share of Shelf-calculator: fotootje nemen, het te meten gedeelte aflijnen en de app rekent je aandeel op het schap uit. In het tijdperk van de smartphone is die app ook uitgerust met routeplanner, volledige agenda, e-mail, MailChimp-statistieken, dynamic forecasting… En binnen afzienbare tijd ook    speech to text zodat elke fieldmedewerker in de intimiteit van zijn auto rapportjes kan inspreken (ik zou het niet gaan vertellen aan de wandelende en metende anachronismen tussen de winkelrekken, want ze zouden zich heel erg beledigd voelen…)

Ook onder de indruk van de mogelijkheden van de FMCG365 app? Neem dan contact met ons op. We lichten het graag toe.