De weg naar succes is met precieze targets geplaveid

Deze vrolijke parafrase op het bekende ‘De weg naar de hel is met goede voornemens geplaveid’ is minder vrijblijvend dan je zou denken. Een vergissing van een minuut in een gps-locatie en je zit een heel dorp te ver; 1 micron nauwkeurigheid te weinig in je motor en je valt al aan de grens in panne; dezelfde hoeveelheid chili in plaats van kandijsuiker in je recept en iedereen loopt naar de kraan…

Foute uitgangspunten en verkeerde targets leiden in sales en marketing tot ‘collateral damage’ – ongewilde schadelijke effecten. Je mensen worden ontmoedigd of onterecht overmoedig. Zo verlies je de strijd.

De weg naar succes is met precieze targets geplaveid

Power BI

Microsoft Power BI maakt overzichtelijke rapporten met informatie over prospecten, klanten, gerelateerde acties, introducties, assortiment opportuniteiten, etc. Daarnaast maakt Microsoft Power BI ook rapporten op basis van up-to-date verkoopinformatie en met relevante targets.

Met Power BI kan elk modern CRM systeem:

  • autonoom inspelen op de strategische prioriteiten van het management
  • autonoom het potentieel per klant in kaart brengen in functie van een bepaalde strategie
  • autonoom dit potentieel per klant up-to-date houden, rekening houdend met zowel financiële cijfers, product & service gegevens, vertrouwelijke gegevens, als interpersoonlijke nuances
  • autonoom de nodige acties suggereren voor je field medewerkers en de opvolging van deze acties organiseren om het potentieel maximaal te benutten

Je zal geen chili aanreiken als er kandijsuiker nodig is. Extra voordeel is dat de hele keuken – dus ook al je collega’s – er zo over denkt en die onsmakelijke vergissing helemaal uitgesloten is.

Met Avento’s CRM-app FMCG365 kun je alle data bovendien on the spot ingeven. Dankzij feilloze offline synchronisatie zijn die gegevens meteen ook voor de backoffice beschikbaar en kan er snel gestuurd worden.

We kunnen verwijzen naar tal van referenties zoals Elisabeth Holtrust van United Softdrinks België: “De resultaten spreken boekdelen: sinds de implementatie van Avento’s CRM is het gemiddelde aandeel van AA Drinks in het assortiment van sportverenigingen gestegen van 42% naar 62%.”

Targets inspireren

Bijkomend voordeel van een gekwantificeerd en krachtig CRM is dat je er een flinke toets ‘gamification’ aan kan toevoegen; spelelementen die gedrag een bepaalde richting insturen. Gamification is al een tijdje in opmars binnen CRM en de verwachting is dat het belang ervan in de toekomst alleen nog maar zal toenemen.

Targets en andere data kunnen binnen FMCG365 gedeeld worden, collega’s kunnen zo ‘wedstrijdjes’ spelen. Door punten te verdienen bij het verwerken van leads, het afsluiten van verkopen… kan een field medewerker zijn of haar progressie afmeten ten opzichte van een benchmark, een gemiddelde… Er kan gewerkt worden met een heus scorebord, individueel, per afdeling of zelfs voor het hele bedrijf. Daar kunnen beloningen aan gekoppeld worden. De mogelijkheden zijn eindeloos, maar ze zorgen alleszins voor meer plezier en een grotere betrokkenheid bij het gebruik van het CRM, terwijl de data binnen het bedrijf alleen maar rijker worden.

Wilt u uw targets ook beter beheren? Neem contact met ons op.