Blog

In de blogs blijft geen enkel onderwerp onbesproken. We bewandelen meerdere sporen: we vertrekken vanuit concrete probleemstellingen uit de praktijk en geven aan hoe FMCG365, Textile365 en Industry365 daaraan een oplossing geven. Of we behandelen in detail en aan de hand van illustraties een bepaalde functionaliteit van onze oplossingen. Soms is een event of een gebeurtenis aanleiding voor een leuk en vlot ad hoc artikel.

De reflectie van Ann

Licht dat reflecteert, levert onverwachte effecten op. Wat als Ann, de HR manager van Avento, reflecteert? Zelf blijft ze netjes uit de schijnwerpers; wel bekijkt ze het reilen en zeilen op kantoor maar ook daarbuiten met onbevangen, open blik. Misschien met de deskundige ogen van een echte people manager. So what? Reflecteer mee en kijk zo eens bij ons binnen. Je vindt Ann haar blogs door in de zoekbalk naar ‘HR’ te zoeken. Of door de emoticon die op elke afbeelding staat.

De reflectie van Ann: it’s a Vuca world: Volatility – Uncertainty – Complex – Ambiguitiy
20-03-2020

Wie had ooit gedacht dat we collectief ons zo razendsnel moesten aanpassen aan deze veranderende wereld? Niemand had ooit gedacht dat we zouden terecht komen in een schoolvoorbeeld van een snel veranderende wereld met veel onzekerheid, hoge complexiteit en zaken die vaag zijn. Elk uur van de dag worden we overspoeld met nieuwe informatie over de Corona crisis. We zoeken nog steeds naar een remedie, de einddatum is niet gekend, wetenschappers staan voor een complex virus. Het is niet kristalhelder wat het nu precies betekent als je toch geveld wordt door het virus of dat je nog de auto mag nemen naar je kot in Leuven om boeken op te halen.

Lees meer >

De reflectie van Ann: being in the flow
09-03-2020

“Being in the flow”… een glimlach verschijnt op mijn gezicht. Ik herbeleef niet alleen het gelukzalig gevoel van de momenten waar ik uren en uren kan doorgaan. Maar ik geniet ook als een medewerker zich volop kan smijten in zijn werk. Een medewerker die start zonder IT-opleiding, uitgroeit tot productmanager van de Beerware (de Avento software voor de biersector) en dan zijn eigen biertje brouwt. Hoe fantastisch is dat!

Lees meer >

De reflectie van Ann: discipline yourself with 10 habits

Discipline: het is en blijft toch moeilijk. Met veel tegenzin bekijk ik mijn persoonlijk scorebord van de maand december. Zeer mager resultaat. Vijf keer op de loopband gestaan. Het resultaat liegt er niet om. Het beoogde kleedje als kerstoutfit blijft nog een jaartje langer in de kast. De fut was er eventjes uit. Met de fut was ook de goesting weg. Maar genoeg excuses en zelfbeklag. Wat maakt dat het opleggen van dagelijkse oefeningen vroeger zo makkelijk was en nu een helse opgave blijkt te zijn.

Lees meer >

De reflectie van Ann: Kamp Waes in het bedrijfsleven

Kamp Waes was een vaste waarde op de familieagenda. De gelijkenissen met bedrijfsmissies zijn schering en inslag evenals de gelijkenissen met het studentenleven tijdens de examenperiode. De talloze memes die passeren op Facebook onderstrepen dit alleen maar. Blijkbaar voelen velen die kijken zich aangesproken.

Ieder van ons heeft een missie. Ieder van ons moet op bepaalde momenten doorbijten. Ieder van ons valt en moet de veerkracht vinden om terug recht te krabbelen om weer verder te gaan. Het is een troost dat dit niet alleen bij onszelf soms hard, zelfs heel hard kan zijn. Vandaar dat ik het wel even de moeite vind om hier wat verder over na te denken.

Lees meer >

Avento op Kanaal Z met Van Marcke
26-02-2020

Even melden dat we op TV zijn geweest, want uiteraard zijn we daar fier op. In het onderstaande filmpje van Kanaal Z hoor je hoe Pascal De Spiegeleer en Vincent Verraest van Van Marcke uitleggen hoe Avento een nieuw CRM-systeem, gebaseerd op Microsoft, uitwerkte en implementeerde.

Lees meer >

Wat als iedereen enkel witte chocolade at?
21-02-2020

Ja, wat als… Het zou een grote impact hebben. We eten in België een indrukwekkende 8,7 kilo per jaar of ruim 3 flinke repen per week en in Nederland toch ook een respectabele 4,7 kilo, zegt Wikipedia. Enkel witte chocolade zou de sector voor een gigantisch  organisatievraagstuk plaatsen. Of wat als we plots 9 in plaats van de huidige 3 koppen koffie gaan drinken? Zo’n schokken in het verbruik zijn zeer zeldzaam.

Lees meer >

De reflectie van Ann: Fearless Leading
30-01-2020

Wat begon met een slagzin voor Avento, heeft geleid tot een houvast en een bruikbaar kader om Avento medewerkers en klanten te coachen om te bereiken wat ze voor ogen hebben. Vaak gaat dit ook gepaard met persoonlijke groei van zowel klant als medewerker.

Lees meer >

De reflectie van Ann: Sharpen The Saw

‘Sharpen the saw’. De zevende eigenschap van Covey. Als er nu één week in het Avento leven is, die hier prima als voorbeeld kan dienen, is het deze week wel. Collega’s op opleiding voor de laatste nieuwe technologieën van Microsoft, collega’s op opleiding voor timemanagement en de partners een hele dag ondergedompeld in de laatste literatuur over innovatie. We maakten allemaal tijd vrij om nieuwe inzichten te verwerven om effectiever en efficiënter onze weg te bewandelen.

Lees meer >

De reflectie van Ann – Fearless team
24-01-2020

Om de Avento Droom waar te kunnen maken, is het nodig om te kunnen vertrouwen op een sterk fearless Team. In mijn zoektocht naar de kenmerken van een sterk Dream Team stootte ik op het boek ‘Bouw je Dream Team, anders kijken naar succesvol samenwerken’, van Johan De Keyser. Dit leidde weer tot enkele AHA momenten om te komen tot een nog succesvoller en plezieriger samenwerken.

Lees meer >

De weg naar succes is met precieze targets geplaveid
10-12-2019

Deze vrolijke parafrase op het bekende ‘De weg naar de hel is met goede voornemens geplaveid’ is minder vrijblijvend dan je zou denken. Een vergissing van een minuut in een gps-locatie en je zit een heel dorp te ver; 1 micron nauwkeurigheid te weinig in je motor en je valt al aan de grens in panne; dezelfde hoeveelheid chili in plaats van kandijsuiker in je recept en iedereen loopt naar de kraan…

Foute uitgangspunten en verkeerde targets leiden in sales en marketing tot ‘collateral damage’ – ongewilde schadelijke effecten. Je mensen worden ontmoedigd of onterecht overmoedig. Zo verlies je de strijd.

Lees meer >