Benut het potentieel van ‘social selling’ in 5 stappen

LinkedIn, Twitter en andere sociale media zijn dé platformen bij uitstek om B2B-leads te genereren, prospects te overtuigen en de relatie met bestaande klanten te versterken. En toch besteden de meeste bedrijven amper tijd en middelen aan ‘social selling’. Het is ook niet eenvoudig om een sociale strategie uit te dokteren. Daarom alvast deze tips …

Benut het potentieel van ‘social selling’ in 5 stappen

1)    Leg je oor te luister

De sociale media zijn een open forum voor iedereen. Ook je B2B-doelgroep is aanwezig op Twitter, LinkedIn en andere platformen. Op Twitter alleen al worden dagelijks meer dan 200 miljoen berichten de wereld ingestuurd die te maken hebben met bedrijven, producten of diensten. Het komt er dus op aan de relevante gesprekken te volgen en er je voordeel uit te halen.

Ga actief op zoek naar conversaties waarin jouw product of dienst een oplossing kan bieden. Zoek op de voor jouw business relevante zoektermen en maak gebruik van geavanceerde tools om te filteren op regio.

2)    Meng je in de discussie

Een pagina leuk vinden op LinkedIn of iemand volgen op Facebook – door alleen te luisteren genereer je geen sales. Vroeg of laat moet je handelen. Geautomatiseerde sociale monitoringtools maken het je gemakkelijk om relevante conversaties te spotten, te categoriseren en door te sturen naar de juiste salesvertegenwoordiger.

3)    Vind de sales opportunities

Een jobadvertentie via Twitter, een nakende productlancering of een via LinkedIn aangekondigde kapitaalinjectie: heel wat sociale activiteiten kunnen wijzen op een nakende sales opportunity voor jouw bedrijf. Het komt erop aan de kansen te grijpen als ze zich voordoen. Verschillende tools helpen je om dergelijke kansen te spotten en het verkoopproces in gang te zetten.

4)    Contactgegevens opslaan en organiseren

Met een performant CRM-systeem link je eenvoudig nieuwe contactgegevens, zoals e-mailadressen, aan bestaande contacten en bedrijven in je CRM-omgeving. Op die manier kun je je leads heel gedetailleerd in kaart brengen. Wanneer je die stuk voor stuk hebt gekwalificeerd, komt het er alleen nog op aan om je ‘lead’ te converteren tot opportunities.

5)    Interne communicatie via Enterprise Social Networks

Interne sociale netwerken verzekeren een vlotte samenwerking tussen je medewerkers over de departementen heen. Zeker in grote bedrijfsomgevingen met verschillende vestigingen is een intern sociaal netwerk een handige en efficiënte tool om iedereen up-to-date te houden over mogelijke sales. Heel wat CRM-systemen hebben trouwens een professioneel sociaal platform ingebouwd – denk aan Microsoft Dynamics met Yammer.

Je merk opvolgen via de sociale media? Dankzij Microsoft Dynamics’ Social Listening-functie heb je daarvoor geen extra tools nodig. Social Listening maakt het mogelijk alle conversaties over je merk te monitoren én te meten.

Meer informatie nodig? Contacteer ons vandaag nog.