5 Tips om uw salesteam gelukkig te maken

The Rolling Stones zorgden ongewild voor een van de populairste meezingers voor verkopers onderweg: ‘(I Can’t Get No) Satisfaction’. Verkoop is een harde wereld en veel medewerkers halen hun cijfers niet, waardoor ze gefrustreerd naar het werk vertrekken. We hoeven u niet te vertellen dat een ongelukkige verkoper niet de meest productieve is of – erger nog – zijn satisfaction bij een andere werkgever gaat zoeken. Koester uw verkopers dus en leg hen in de watten.
Er zijn vijf simpele manieren om uw salesteam gelukkig te maken.

The people shows their smiles

1. Geef uw verkopers de data die ze nodig hebben

Elk bedrijf beschikt over een schat aan informatie, vaak data die zicht bieden op het aankoopgedrag van bestaande klanten. Welke producten hebben ze gekocht? Wanneer kopen ze iets aan? Wat is hun gemiddelde bestelwaarde? Een verkoper die op de hoogte is van deze vragen en antwoorden, zal zijn cijfers de lucht zien ingaan. Zorg ervoor dat iedereen alles netjes bijhoudt en houdt geen kostbare informatie achter.

2. Geef uw sales tijd voor bestaande klanten

Heel wat bedrijven spenderen heel wat tijd, energie en geld aan het verwerven van nieuwe klanten. Daar is niets mis mee, want als bedrijf hebt u een gezonde instroom van nieuwe klanten nodig. Maar bestaande klanten zijn minstens even waardevol. Meer nog: als ze uw bedrijf vertrouwen, zullen ze klant blijven en opnieuw een product of dienst aankopen. Het loont om op hun noden in te spelen en ze op die manier aan uw bedrijf te binden. Verkopers die een band mogen uitbouwen met bestaande klanten, weten beter wat deze klant nodig heeft en halen voldoening uit de wetenschap dat ze deze noden kunnen tegemoetkomen.

3. Geef uw team de mogelijkheid tot upselling

Als een klant tevreden is van uw producten en uw dienstverlening, zal uw merk hem bijblijven en is de kans groot dat hij vroeg of laat opnieuw een aankoop doet. U kunt hem daarbij uiteraard een zetje in de rug geven. Zo kunnen uw verkopers aanverwante producten in de kijker zetten op het moment dat de klant iets koopt. Op basis van zijn aankoopgedrag kan een sales ook suggesties doen met relevante producten. De verkoop van deze extra service kan de band tussen klant en verkoper alleen maar ten goede komen.

4. Doe hen een efficiënt CRM-systeem cadeau

U beschikt over een schat aan informatie over uw klanten. Het is dan ook zaak om die op de juiste manier te beheren en aan te wenden. Een efficiënt CRM-systeem ondersteunt uw verkopers bij hun taken en helpt hen betere cijfers te halen.
– U verhoogt de frequentie waarmee uw klanten een product of dienst aankopen.
– U onderhoudt een goede relatie met uw klanten en laat op het juiste moment van u horen.
– U slaagt erin om hen relevante en waardevolle informatie voor te schotelen.

5. Hou het sociaal en gebruiksvriendelijk

Zorg er ook voor dat al uw medewerkers dit CRM-systeem graag en veelvuldig gebruiken. Hoe u dat doet, kunt u in onze vorige blogpost lezen. Als u al deze tips in het achterhoofd houdt, zorgt u niet alleen voor hogere verkoopcijfers, maar ook voor gelukkiger werknemers. Binnenkort knalt uit de boxen van uw saleswagens een andere hit van de Stones: ‘Happy’. Wij wensen iedereen veel meezingplezier.

Op zoek naar een CRM-systeem dat uw verkopers echt gelukkig maakt? Neem contact op met ons. Wij helpen u graag verder.