101 manieren om orders op te nemen met Fearless Leader

Je kent ze zonder twijfel. De 101 Dalmatiërs, allemaal even lief en niet van elkaar te onderscheiden. Dat is ook zo met Fearless Leader, de gespecialiseerde FMCG applicatie van Avento. Ze is zeer toegankelijk, vriendelijk in de omgang en leidt op vele manieren steeds tot heel concrete resultaten. Zoals de efficiënte, snelle en correcte ingave van orders, het onderwerp van deze blog. Je field medewerkers hebben ter plaatse veel mogelijkheden om ze netjes tot in je ERP-pakket in te geven.  

101 manieren om orders op te nemen met Fearless Leader

Steven De Backer, product manager van Fearless Leader licht de mogelijkheden toe. “Hoe Fearless Leader wordt ingezet om orders op te tekenen, hangt een beetje af van klant tot klant. De ene weg sluit de andere natuurlijk niet uit. ”

 

  • Lege winkelmand en scan

Je vertrekt met een lege winkelmand en scant de barcodes op de prijskaartjes van te bestellen producten. Zo wordt de EAN-code herkend en wordt het product perfect geïdentificeerd.

 

  • Lege winkelmand en product selector/winkelassortiment

In winkels/verkooppunten waar een veel moet besteld worden, kan de field medewerker teruggrijpen naar het winkelassortiment dat via Fearless Leader consulteerbaar is. Voor producenten met een waaier aan producten – Henkel bijvoorbeeld – hebben we een product-selector gemaakt: een keuzemenu op maat, zoals in een online winkel.

 

  • Location-card, de winkelmand van het laatste bezoek.

Bij aankomst in een bepaalde winkel/verkooppunt heeft de field medewerker in Fearless Leader automatisch die ‘winkelfiche’ of ‘location card’ klaar zitten. Daarin zie je de volledige historiek en de gebruikelijke producten – zelfs met winkelspecifieke codes. Je past de vorige bestelling op een paar punten aan. Meteen een hele hoop werk bespaard.

 

  • Op basis van store check

Zie je tijdens een store check dat een product ‘out of stock’ is, dan kun je binnenkort via Fearless Leader met een klik al meteen aangeven om de verkochte hoeveelheid bij te bestellen.

 

  • Via een centraal gestuurde actie

Centraal geplande acties, met displays en promoties, zitten uiteraard ook klaar in Fearless Leader bij elke winkelbezoek. Beslist de locale verantwoordelijke om mee te doen, dan volstaat een enkele klik om al het nodige in het winkelmandje toe te voegen. Om de verantwoordelijke te overtuigen, kan de field medewerker in Fearless Leader afbeeldingen van displays en flyers tonen.

 

Meteen in de backoffice via naadloze connectie met de boekhouding

De verantwoordelijke van het POS moet op het tablet- of smartphone-schermpje even een kribbel zetten. That’s it? Inderdaad. Geen administratie of bevestiging achteraf. Is er toch nog een woordje aan toe te voegen? Dan genereer je met een klik een aan dat order gelinkte mail.

De order is bij deze hier en nu gevalideerd. “De koppeling met het ERP-systeem gebeurt automatisch, steeds via een robuuste “future-proof” connector. Sommige van onze grotere klanten werken met SAP bijvoorbeeld, dat verloopt probleemloos,” aldus Steven.

 

Blijvend innoveren: nu ook ‘transfer orders’

“Een van de recentere innovaties binnen Fearless Leader is de mogelijkheid om zogenaamde ‘transfer orders’ in te geven. Je bent vertegenwoordiger van Perfetti Van Melle – ik zeg maar – en je ziet in een tankstation dat de Mentos muntjes op zijn. Je kunt een order voor Mentos voor die uitbater doorgeven aan Perfetti Van Melle, en dit alsof hij het order bij zijn gebruikelijke groothandelaar geplaatst zou hebben  – met de juiste codering/backoffice gegevens van de groothandelaar die dus ook zijn gebruikelijke commissie krijgt. Het gaat er tenslotte niet om, wie het order plaatst. Als er maar orders binnenkomen,” aldus Steven.

 

Laatste nieuwtje: een geheugensteun voor product mixes

“Het laatste wat we ontwikkeld hebben is dat product mixes en daaraan gekoppelde voordelen, ook opgenomen worden in Fearless Leader en met een visueel signaal gemeld worden aan de field medewerker: Je bestelt 5 vaten van X en vijf bakken van Y, dus heb je recht op een gratis fles Gin. Er zijn mogelijk tal van dergelijke koppelingen. Dit is dus een handige hulp voor de field medewerkers, die hoeven daar niet meer mee bezig zijn. Laat staan dat ze zelf dingen gaan aanbieden. Of dat ze in verlegenheid worden gebracht, door op sommige plaatsen de gratis extra’s te vergeten.”

“Dit is meteen een mooi voorbeeld van de manier waarop Avento voortdurend inspeelt op concrete ervaringen en gebruiken op het terrein. Je ziet, we zitten inderdaad niet stil,” besluit Steven.