CEO Prioriteiten volgens Gartner – “Driving Digital Business”

Ieder jaar houdt Gartner een symposium waarbij ze onder meer kijken naar de prioriteiten voor CEO’s. In een gesprek met Mark Raskino (VP bij Gartner) werd gepolst naar de prioriteit voor de nabije toekomst. “Driving digital business” staat daarbij hoog op de agenda.

CEO Prioriteiten volgens Gartner – “Driving Digital Business”

Groei dankzij IT en technologie

Eén van de belangrijkste resultaten uit het Gartner onderzoek bij CEO’s en Senior Executives, is dat 33% van de respondenten ‘groei’ als hun topprioriteit noemt. Dat digitale technologie daarbij een centrale rol speelt, is men het bijna unaniem over eens. Het inschakelen van de juiste moderne IT en technologie en het daarvan afstemmen op het type groei dat men wilt bekomen, behoort tot de topprioriteiten voor de komende tijd.

Technologie wordt dus (terug) belangrijker voor de CEO’s, waarbij de nadruk vooral ligt op digitale technologie (IT). IT staat zelfs op plaats vier in de prioriteitenlijst, de hoogste plek sinds eind jaren ’90. We zien nu al dat bedrijven en CEO’s steeds meer (en agressiever) technologie inzetten binnen hun bedrijf en deze trend zal zich volgens ons in de komende maanden en jaren verder zetten.

Het belang van digitale technologie voor bedrijven

De digitale technologie is volledig binnengedrongen in het leven van de consument. Daarnaast krijgen traditionele bedrijven ook steeds meer concurrentie van spelers die technologie centraal stellen in hun bedrijf en business model. Zowel de consument als de concurrentie creëren dus de noodzaak om steeds meer in te zetten op digitale technologie en uit de Gartner survey blijkt ook dat vele CEO’s hier al mee bezig zijn.

Mark Raskino waarschuwt wel dat er een coherent en geïntegreerd overzicht behouden moet worden over de gemaakte investering. Volgens Raskino zou een te grote fragmentatie overheen sales, marketing, digital, IT en andere budgetten en bedrijfstakken er immers voor kunnen zorgen dat de CEO het overzicht en de controle verliest, wat de beoogde groei in het gedrang kan brengen.

Innovatie moet van digital & CIO komen

Net omwille van de verschuiving op digitaal en technologisch vlak, zal de CEO ook meer verantwoordelijkheid toekennen aan de CIO. Twee jaar geleden bleek uit de survey echter dat de CIO als één van de laatste genoemd werd als zijnde innovatieleider door de CEO’s en Senior Executives.

Dat de CIO nu dus mee de business strategie moet ontwikkelen en daarbij moet instaan voor de digitale en technologische innovatie, zou wel eens voor de nodige uitdagingen kunnen zorgen. CIO’s werden de afgelopen tien jaar immers uitsluitend belast met cost management of quality assurance waardoor Raskino verwacht dat de rol van de CIO herbekeken zal moeten worden.

Avento, uw digitale partner

Ook bij Avento zijn we er van overtuigd dat digitale technologie en het inschakelen van een mobile CRM in uw sales-sactiviteiten centraal moeten staan om groei én interne optimalisatie van bedrijven te kunnen bewerkstelligen.

Ook ISS België heeft dit duidelijk begrepen. Zij kozen ervoor om een beroep te doen op Avento voor de implementatie van hun CRM-systeem. Op slechts twee maanden tijd heeft Microsoft Dynamics CRM zijn verdienste al bewezen met een indrukwekkende ROI van 2266%. Avento en ISS ontvingen hiervoor dan ook de Gartner CRM Excellence Award.

Gartner_CRM_excellence_award - Mobile CRM

Wij nemen dan ook graag de innovatorsrol op ons om zo samen met u groei en interne optimalisatie te bewerkstelligen met behulp van technologie. Sociale Media en mobiele toepassingen zijn hiervoor een must. Wij nodigen u dan ook graag uit om de mogelijkheden voor uw bedrijf te bekijken.